Op de fiets naar het kampioenschap

Door: Ted van der Meer

Op een mooie voorjaarszondag in 1949 stapt Wout Heemskerk op zijn fiets met de legendarische woorden: “Moe, ik ga naar Haarlem. Als ik thuiskom ben ik Nederlands kampioen.” Waarop zijn moeder nuchter antwoordt: “Doe je best, jongen. Tot vanavond.”

Deze anecdote is van Wout Heemskerk zelf. Je kunt het je nu niet meer voorstellen, maar Wout ging echt op de fiets naar Haarlem, dat zo’n 30 kilometer verwijderd is van Roelofarendsveen, het dorp met de beroemde club De Treffers. Wout had wat spulletjes onder zijn snelbinder vastgemaakt, waaronder zijn ‘plankje’. Hij heeft nooit met iets anders gespeeld dan een ‘hardbat’, zoals we dat tegenwoordig noemen.

Wout en zijn opvolgers
Volgens de statistieken van de NTTB was dit het tweede officiële Nederlandse kampioenschap voor junioren. Meisjes deden toen nog niet mee. Wout Heemskerk kwam, zag en overwon. Met een variatie van aanval en verdediging zette hij al zijn tegenstanders op een zijspoor. Hij volgde daarmee Gerrit de Jong van UTTC op. Later zou hij opvolgers vanuit zijn eigen club krijgen: Jacques van Ruiten in 1960 en Kees Vesseur vier jaar later. En bij de meisjes Mary van Ruiten (zus van Jacques) in 1965.

De Treffers in de ereklasse
Toen Wout Heemskerk al aan zijn laatste sportjaren bezig was, was ik een ventje van een jaar of tien. Ik had enorm veel bewondering voor de spelers van team 1, dat enkele jaren actief was in de hoogste divisie, de ereklasse. In 1962 promoveerde de club dankzij een overwinning op het Hilversumse UBTV. Zie de bijgaande krantenfoto.
Eenmaal aangekomen in de hoogste klasse deed De Treffers het prima. Eén of misschien wel tweemaal eindigde De Treffers in de top 5 – in een veld van twaalf clubs. Maar zoals de toenmalige clubvoorzitter Jos van der Meer schreef in het clubblad Trefpunt: “Wij pingpongen tussen de tafeltennissers.” Dat was dus niet vol te houden, want halverwege de jaren 60 was alleen Jacques van Ruiten nog van het niveau ereklasse. Wout Heemskerk stopte en derde man Ton l’Ami ging studeren.

Professionele Amsterdammers
Een feit was dat men niet opgewassen was tegen de – vaak betaalde – spelers uit vooral Amsterdam, zoals Bert Onnes, Frans Schoofs, Paul Gimbel en Mauri Coltof. Maar tegen wie De Treffers ook speelde, de Pancratiuszaal in Roelofarendsveen zat altijd bomvol.

Heemskerk Sport
De namen Van Ruiten en Heemskerk waren bekend in het land. Jacques van Ruiten werd overvleugeld door zijn jongere zus Mary, die Nederlands kampioen werd bij de junioren en senioren. Zij werd ook international. Maar uiteindelijk kende de vaderlandse tafeltenniswereld nog maar één naam die verbonden was aan het dorp: Heemskerk. Dat had te maken met de timmerfabriek, die werd gerund door Co, Nico en Wout.
Heemskerk Sport produceerde tafels en verkocht ook aanverwante artikelen als kleding, batjes en ballen. Het Frans Schoofs-bat werd een hype. De Heemskerk tafeltennistafels waren van een uitstekende kwaliteit. Er werd volop getimmerd, geschroefd en gelijmd, maar één ding mocht het ‘gewone’ werkvolk niet doen en dat was het spuiten van de tafels. Vooral Wouter was daarin super bedreven.

Heemskerk vs. Cor du Buy
In de groeiperiode van de tafeltennissport waren er destijds twee bedrijven die tegen elkaar opboksten: Heemskerk Sport (tot 2017 een familiebedrijf) en Cor du Buy Sport. Het verhaal ging dat er sprake was van een soort ‘oorlog’ tussen de beide firma’s, maar zowel Cor du Buy als Wout Heemskerk hebben dat later stellig tegenover mij ontkend. Ze hadden beiden juist voordeel van die concurrentie. Andere partijen kwamen er nauwelijks aan te pas.

Nuchter en sympathiek
Wout Heemskerk was een bijzondere man. Ik heb hem in zijn laatste ‘Veense’ jaren nog enkele malen mogen spreken. Hij was niet erg veranderd ten opzichte van vroeger. Nuchter, sympathiek en positief terugkijkend op zijn leven als tafeltennisser en zakenman. Toen zijn conditie sterk achteruit ging, is hij met zijn Riet verhuisd naar Coevorden waar hij vorige week zaterdag is overleden aan de gevolgen van Alzheimer.

Condoleanceadres:
Sallandsestraat 188
7741 HX Coevorden

1 reactie
  1. Henk Heemskerk

Geachte
    Dank voor dit stuk, ik was aan het zoeken naar mijn eigen relatie tot de treffers.

Ja mijn vader was een bijzondere, nuchter en sympathieke vader.